WEKO3
インデックスリンク
アイテム
時間の比較判断における余分な情報の効果 : 小学5年生の文章題の場合
https://fukuyama-u.repo.nii.ac.jp/records/5654
https://fukuyama-u.repo.nii.ac.jp/records/5654aa01cfae-24ab-4d03-a3d3-5fa58df95b6e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 時間の比較判断における余分な情報の効果 : 小学5年生の文章題の場合 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Effects of unnecessary information in textual mathematical problems on the comprehension in 5th grade students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 時間判断 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 余分な情報 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 文章題 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学5年生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Duration judgment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Unnecessary information | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Textual mathematical problems | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 5th grade students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Article | |||||
著者名(日) |
松田, 文子
× 松田, 文子× 岡崎, 善弘 |
|||||
著者名よみ | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 27241 | |||||
姓名 | マツダ, フミコ | |||||
著者名よみ | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 27242 | |||||
姓名 | オカザキ, ヨシヒロ | |||||
著者名(英) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 27243 | |||||
姓名 | Matsuda, Fumiko | |||||
言語 | en | |||||
著者名(英) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 27244 | |||||
姓名 | Okazaki, Yoshihiro | |||||
言語 | en | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 福山大学人間文化学部 | |||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 福山大学人間科学研究科 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 時間の比較判断における余分な情報の影響について,文章題を用いて検討した。小学5年生(n=64)に,2人の移動時間を比較する文章題を14問解いてもらった。各文章題には距離,速さ,出発時刻,到着時刻の4変数のうちの2つまたは3つの情報(3つ情報があるとき,1つは余分な情報)が含まれており,参加者にはどちらの人の移動時間が長いかを判断してもらった。結果を,時間判断に用いる2つの知識(すなわち,"時間=到着時刻-出発時刻"と"時間=距離/速さ")の関係づけの観点から検討した。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The effect of unnecessary information contained in textual mathematical problems on the comprehension of the problems was investigated. Participants were 64 fifth grade students. They solved 14 problems, each of which contained either two or three types of information, out of four types of information about two traveling persons: distance, speed, starting time, and arrival time. The participants judged which person traveled for a longer duration. The results are discussed from the perspective of understanding the relationship between two types of knowledge regarding duration: "duration=arrival time-starting time" and "duration=distance/speed". | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11599879 | |||||
書誌情報 |
福山大学人間文化学部紀要 en : Journal of the Faculty of Human Cultures and Sciences, Fukuyama University 巻 8, p. 99-106, 発行日 2008-03 |