WEKO3
インデックスリンク
アイテム
児童の情報活用能力の育成に関する調査 : 児童の学習意欲と情報活用能力の育成を中心に
https://fukuyama-u.repo.nii.ac.jp/records/5631
https://fukuyama-u.repo.nii.ac.jp/records/563140451cde-dc1c-4ae7-8c0c-4fcde8d0658d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文(ELS) / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-03-01 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 児童の情報活用能力の育成に関する調査 : 児童の学習意欲と情報活用能力の育成を中心に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Developing Information and Media Literacy in Elementary Children : Mainly children's greediness for learning and the promotion of the information use ability | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 情報活用能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メディアリテラシー育成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 調査研究 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ページ属性 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | P(論文) | |||||
記事種別(日) | ||||||
値 | 論文 | |||||
記事種別(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Article | |||||
著者名(日) |
三宅, 正太郎
× 三宅, 正太郎 |
|||||
著者所属(日) | ||||||
値 | 福山大学人間文化学部 | |||||
抄録(日) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 総合学習の時間をはじめ、学校教育にコンピュータを導入した学習活動が定着しつつある。そのねらいとしては情報活用能力育成を求めている。しかし、情報教育が機器操作の段階にとどまっていては、真の情報活用能力の育成にはほどとおいものである。情報の操作を含め、情報を批判的に取得し活用できる力を育成するために、現状の把握を行った。機器の操作については、学校や家庭での教育によって獲得できるが、批判的な活用能力の育成は意図的な指導が必要であることが明らかになった。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The study activity that introduces the computer into children's greediness for learning and the academic training including the time of the information use synthesis study is established. The information use ability promotion is requested as the aim. However, it is a far one to the promotion of the true information use ability when the information education has stayed at the stage of the equipment operation. Information was understood including the operation of information and critically to acquire and to promote the power that was able to be used, the current state was understood. As for the promotion of critical use ability, it has been understood that intentional guidance is necessary though the operation of the equipment can be acquired by the education at the school and home. | |||||
雑誌書誌ID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11599879 | |||||
書誌情報 |
福山大学人間文化学部紀要 en : Journal of the Faculty of Human Cultures and Sciences, Fukuyama University 巻 7, p. 1-22, 発行日 2007-03 |