@article{oai:fukuyama-u.repo.nii.ac.jp:00005594, author = {山崎, 理央 and 三宅, 幹子 and 橋本, 優花里 and 平, 伸二 and 松田, 文子}, journal = {福山大学人間文化学部紀要, Journal of the Faculty of Human Cultures and Sciences, Fukuyama University}, month = {Mar}, note = {P(論文), ピア・サポートとは, トレーニングを受けた人が困っている仲間を支援する活動であり, ピア・サポートのためのトレーニング導入やその効果についても学校現場その他で関心が向けられている。本研究では, 大学の新入生を対象とした約3カ月間にわたるピア・サポート・トレーニングの実施と, 質問紙および自己報告によるその評価を試みた。その結果, 自尊感情と社会的スキルにおけるトレーニングの効果が示唆されたほか, トレーニングの体験やその間の変化が明らかになった。, In this study, we performed a program of peer support training to university students, and investigated the effects of the training on self-esteem, self-disclosure and social skills. The result of the questionnaires taken before and after the whole program showed that the participants in the program have improved their own self-esteem and social skills, and their impressions of the training were classified into some categories.}, pages = {19--29}, title = {大学生へのピア・サポート訓練による自尊感情や自己開示, 社会的スキルへの効果の検討}, volume = {5}, year = {2005} }